- home
-
Municipi per temes
- Activitats econòmiques
- Arxiu Municipal
- Consum
- Comerç
- Comunicació
- Cooperació
- Cultura
- Educació
- Empresa i emprenedoria
- Esports
- Gent Gran
- Habitatge
- Igualtat
- Joventut
- Medi Ambient
- Mobilitat
- Ocupació
- Participació ciutadana
- Protecció Civil
- Sanitat i Salut Pública
- Seguretat Ciutadana
- Serveis a les persones
- Serveis Socials
- Urbanisme
- Consum
- Oficina d'Informació al Consumidor
- Dia Mundial del Consumidor
- Activitats econòmiques
- Arxiu Municipal
- Consum
- Comerç
- Comunicació
- Cooperació
- Cultura
- Educació
- Empresa i emprenedoria
- Esports
- Gent Gran
- Habitatge
- Igualtat
- Joventut
- Medi Ambient
- Mobilitat
- Ocupació
- Participació ciutadana
- Protecció Civil
- Sanitat i Salut Pública
- Seguretat Ciutadana
- Serveis a les persones
- Serveis Socials
- Urbanisme
Dia Mundial del Consumidor
El 15 de març de 1962, John F. Kennedy, president dels EUA, va pronunciar un discurs, davant el Congrés d'aquest país, incidint en els drets dels consumidors. Alguns anys més tard, el moviment consumidorista internacional va començar a celebrar cada 15 de març el Dia Mundial dels Drets del Consumidor per augmentar la consciència mundial sobre aquests drets, data que va quedar definitivament instaurada de forma oficial per l'ONU l'any 1983.
En relació amb aquesta efemèride, l'Assemblea General de la Xarxa Local de Consum, impulsada per la Diputació de Barcelona i de la qual forma part l’Ajuntament de Castellbisbal, va proposar l'any 2011 organitzar de manera periòdica, una campanya de comunicació conjunta de tots els ens locals que en formen part, adreçada a la ciutadania, per commemorar el Dia Mundial del Consumidor amb un lema unitari.
2023: Serveis públics municipals de consum a l'abast de tothom
Enguany la campanya se centra en l'accessibilitat de la informació i els drets com a persones consumidores, amb l'objectiu d'evitar la discriminació en les relacions de consum. Incideix en la importància de facilitar la informació amb formes de comunicació adaptades a les necessitats dels col·lectius amb capacitats cognitives diverses.
2022: Serveis bancaris. Coneix els teus drets
Com a consumidors i consumidores, la relació amb els bancs no sempre resulta del tot satisfactòria. En cas de discrepància hi ha establert un procediment específic de reclamació que cal conèixer per assolir una solució favorable als nostres interessos. D’altra banda, existeixen productes com els comptes de pagament bàsics, destinats a evitar l’exclusió financera dels col·lectius més vulnerables.
La normativa actual ens proporciona una sèrie de recursos i garanties per evitar situacions d’indefensió davant les entitats financeres segons els productes os serveis que contractem. Coneixes quins són els teus drets?
2020-2021: Evita fraus en les compres a Internet
La pandèmia de la COVID-19 ha provocat un increment de les compres a través d'Internet. Segons les dades de la Diputació de Barcelona, al 2020 es van incrementar les queixes i litigis en el sector del comerç electrònic.
Davant d'aquesta realitat, la Diputació dedica el Dia del Consumidor de 2021 a reprendre la campanya interrompuda l'any passat per oferir eines a la ciutadania per evitar els fraus en les compres electròniques.
2019: L'etiquetatge, garantia de seguretat
L’objectiu prioritari d’aquesta iniciativa és incidir en la necessitat de facilitar als consumidors la informació essencial sobre la composició dels productes alimentaris, el seu fabricant i els mètodes de producció i emmagatzematge d’una manera fàcilment comprensible i que no confongui o generi dubtes, i així garantir el seu dret a “saber allò que menja”. La informació inclosa en les etiquetes proporciona un millor coneixement del producte, que permet al consumidor final una elecció de compra en funció dels seus criteris i preferències.
- L'etiquetatge de carns i ous
- L'etiquetatge de peix, marisc i altres productes del mar
- L'etiquetatge de fruita i verdura
2018: Els teus drets viatgen amb tu, no te'ls deixis a casa
L'edició del 2018 està dedicada als drets de les persones consumidores en els mitjans de transports més habituals, amb l’objectiu de contribuir a la prevenció de conflictes de consum en aquest àmbit.
2017: Clàusules terra
L'any 2017, el lema del Dia Mundial del Consumidor es va dedicar a resoldre dubtes sobre les clàusules terra o clàusules sòl, unes disposicions establertes en els contractes de préstec hipotecari a interès variable que preveuen que, tot i que el tipus d’interès baixi per sota d’un determinat llindar establert per l’entitat bancària, la persona consumidora seguirà abonant el que correspon a aquest límit sense beneficiar-se de la baixa del tipus d’interès de referència, habitualment, l’euríbor.
2016: Estalviem a les nostres factures amb un consum responsable i reflexiu
Per aquesta edició de l'any 2016 el tema escollit ha estat el foment entre la ciutadania, des de la perspectiva d'un consum responsable i reflexiu, de l'estalvi en les factures dels principals subministres bàsics a la llar: aigua, electricitat i gas, recursos que suposen una despesa gens menyspreable en les economies familiars i la gestió dels quals té alhora un important impacte mediambiental.