El projecte s’emmarca dins del Pla director urbanístic dels aparcaments d’intercanvi modal entre el vehicle privat i el transport públic a l’àmbit del sistema tarifari integrat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).
El govern de la Generalitat ha modificat el planejament urbanístic de l’entorn de l’estació de Rodalies de RENFE de Castellbisbal per tal de permetre la construcció d’un aparcament d’intercanvi modal, conegut com a park&ride, amb més de 400 places. L’anunci l’han fet el Departament de Territori i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que han presentat un projecte que preveu crear durant els propers anys més de 13.000 noves places d’aparcament a tocar d’un centenar d’estacions ferroviàries o d’autobús interurbà de 81 municipis de la regió metropolitana de Barcelona, entre els quals hi és Castellbisbal.
L’objectiu d’aquests park&ride o aparcaments dissuasius és permetre que s’hi pugui estacionar el vehicle privat per agafar el transport públic. En aquests pàrquings, per tant, s’hi podran deixar cotxes i motocicletes, però també bicis i patinets elèctrics. A més, està previst que ofereixin altres serveis com ara punts de recollida de paqueteria o de recàrrega de vehicles.
En el cas de Castellbisbal, l’aparcament s’haurà de construir als terrenys que es troben al voltant de l’estació de Rodalies de RENFE. Segons el projecte presentat per la Generalitat, tindrà capacitat per a un total de 560 vehicles i 14 bicicletes i ocuparà una superfície aproximada de 14.000 metres quadrats. Tot sembla indicar que el promotor encarregat de l’aparcament serà ADIF, com a propietària dels terrenys, tot i que encara es desconeix quina serà l’administració que acabarà assumint aquest projecte i el termini d’execució del mateix.
La construcció del park&ride de Castellbisbal s’emmarca dins del Pla director urbanístic (PDU) dels aparcaments d’intercanvi modal entre el vehicle privat i el transport públic a l’àmbit del sistema tarifari integrat de l’ATM, un document d’estudi i planejament urbanístic dels estacionaments de la regió metropolitana de Barcelona que es va començar a formular el 2018 i que, finalment, ha quedat aprovat.
Aquest nou PDU respon a la necessitat d’incrementar les places d’aparcament existents, que han quedat curtes, reduir emissions contaminants i adaptar-se als canvis en el model de mobilitat actual. Es calcula, per exemple, que la reducció de trànsit privat que comportarà la creació d’aquests nous aparcaments permetrà evitar l’emissió de més de 23.000 tones de CO² a l’atmosfera.