L’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Ajuntament de Castellbisbal han signat un conveni per oferir al municipi el servei Ofideute que dóna assessorament i fa mediació entre entitats financeres i famílies amb deutes hipotecaris i també els llogaters de grans tenidors.
El director de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, Jaume Fornt, i l’alcalde de Castellbisbal, Joan Playà, han signat aquest matí tres convenis de col·laboració que consoliden i amplien els serveis d’habitatge que s’ofereixen des del municipi en coordinació amb la Generalitat de Catalunya.
S’ha signat un conveni relatiu al Servei d’Assessorament sobre el Deute Hipotecari, Ofideute, i dues pròrrogues respecte de la col·laboració que ja es manté pel que fa a la gestió de l’Oficinal Local d’Habitatge de Castellbisbal i sobre la gestió de les Borses de mediació per al lloguer social.
Durant la trobada, els representants municipals han exposat els projectes que duran a terme enguany en matèria d’habitatge en el municipi, i ambdues administracions han explorat noves vies de col·laboració i nous models d’accés i tinença de l’habitatge, sobretot les dirigida als joves i les que busquen resoldre problemes d’exclusió residencial.
Segons el director de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, Jaume Fornt, “és beneficiós per al territori que les famílies puguin conèixer les mesures existents en el cas que no puguin pagar les quotes de la seva hipoteca o lloguer”. En aquesta línia, l’alcalde de Castellbisbal, Joan Playà, ha destacat que “ampliar les eines d’assessorament i ajuts que s’ofereixen des del Servei d’Habitatge de Castellbisbal és senyal del compromís adquirit per l’Ajuntament de posar a l’abast de la ciutadania la prestació d’uns serveis de proximitat, que siguin de qualitat i adaptats a les noves necessitats socials”.
El servei d’Ofideute de la Generalitat funciona des del gener de 2010 per intercedir entre les famílies amb deutes hipotecaris i els bancs titulars dels préstecs, amb l’objectiu de buscar solucions i evitar la pèrdua de l’habitatge i l’exclusió social residencial. A més a més, des de l’entrada en vigor de la Llei 24/2015, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica, aquest servei també atén als llogaters que es trobin en situació de desnonament, per manca de pagament, i el propietari sigui una entitat financera o gran tenidor.
Des de llavors, el servei ha atès 12.743 famílies a Catalunya, s’han tancat 4.577 casos d’intermediacions hipotecàries amb entitats financeres, i s’ha arribat a un acord en un 60% de les propostes presentades. Moltes famílies també accedeixen al servei per l’assessorament que realitzen els advocats i mediadors, essencial per conèixer quina és la seva problemàtica i les solucions més viables. En aquest cas s’han tancat 3.312 casos per assessorament.
El nou repte és ajudar als llogaters de grans tenidors que es trobin en situació de desnonament per impagament perquè els ofereixin el lloguer social obligatori, un lloguer a 3 anys que permeti que el llogater pugui pagar en funció dels seus ingressos, i evitar el desnonament.